Idén az ország élvonalába kerültek


TÁJFUTÁS – Tehetségek nyomában: Mag ikrek

Sorozatunk következő írásában ezúttal nem egy, hanem a születésük óta egymástól elválaszthatatlan két tehetséges sportolót, a 2003. május 7-én, Jászberényben napvilágot látott salgótarjáni Mag ikreket mutatjuk be. Ők mindketten a Salgótarjáni Dornyay SE tájékozódási futói és az idén robbantak be a sportág országos élvonalába. Jelenleg az országos rangsorban a 2003. születésűek között Viki a második, ikertestvére, Fruzsi pedig a negyedik helyezést foglalja el.

Mag ikrek

Mag Viktória és Mag Fruzsina

A tehetséges testvérpárral a napokban az Eger Grand Prix nemzetközi háromfutamos versenyen beszélgettünk, ahol eredményhirdetéskor Viktória (12-13 éveseknél) a dobogó legmagasabb fokára, míg Fruzsina az idősebbek (14-15 évesek) versenyszámában a negyedik helyen zárta az évet.

Mikor és hol ismerkedtetek meg a tájékozódási futó sportággal?

Viktória: – Második osztályos voltam, amikor Salgótarjánban, a Beszterce telepi iskolában testnevelő tanárom, Sramkó Tibor felajánlotta, csatlakozzunk a tájfutó csapathoz. Eleinte nem voltam benne biztos, hogy majd ilyen nagy sikereket elérek, de ahogy teltek az évek, egyre jobban kezdtem megszeretni a sportágat. Idővel megtanultam kezelni a tájolót és a térképes tájékozódás egy-két csínját is ellestem.

Fruzsina: – Sok más osztálytársammal együtt, második osztályos koromban, én is itt ragadtam. Eleinte nehéz volt megszokni, hogy ebben a sportágban a tájékozódási alapismeretek nélkül nem sokat ér a futás. Az idő előrehaladásával sok mindent megtanultunk Vikivel, az útvonalválasztást, az erőbeosztást és szerintem nagyon jó döntést hoztunk, amikor ide jöttünk, a Dornyay egyesületéhez. A tájfutás előtt kézilabdáztunk, de mivel a mérkőzések gyakran ütköztek a tájfutó versenyekkel, ezért döntenünk kellett, mivel mindkettőnknek a futás volt a kedvence, így átpártoltunk a tájfutókhoz.

Mag ikrek kicsik

Versenyen (Józsa András felvétele)

A majd’ fél évtizedes sportági múltatok során, mely küzdelmekre emlékeztek vissza a legszívesebben?

Viktória: – Eddig az egyik legemlékezetesebb versenyem a 2013. évi Nógrád Nagydíj nemzetközi verseny volt, amely Hollókőn került lebonyolításra. Itt két futam alapján összetettben a 12-13 évesek között a 2. helyen végeztem. A másik nagy élményemet az idei országos diákolimpia döntőjén (Zánka) éltem meg, ahol társaimmal együtt csapatban az 5., a rövidtávú sprint döntőben a 4., a legrangosabb normáltávon pedig a 2. helyen végeztem. Ezek az eredmények és élmények számomra azt sugallják, hogy korábban jól választottam, nekem itt a helyem, a tarjáni tájfutók között.

Fruzsina: – Én már sok izgalmas versenyen vettem részt. A legemlékezetesebbek között tartom számom a hollókői kétnapos versenyt, amely során izgalmas, nagy szintkülönbségű terepen futhattunk. Itt tízévesként korcsoportomban (12-13 évesek) az ötödik lettem. Akkor ezt még nem tartottam olyan jó eredménynek, de most már egy nagyon szép versenyeredményként gondolok rá vissza. Azóta már a csapatversenyeket is kipróbáltam. Idén a miskolci országos csapatbajnoki döntőn ikertestvéremmel, Vikivel és Varga Petrával remek eredményt értünk el a 14 éves lányok korcsoportjában. A hagyományos csapatbajnoki küzdelem mellett egy kissé más, számunkra még új tájékozódási feladatokat igénylő pontbegyűjtő bajnokságon is rész vettünk. Végül mindkettő versenyforma döntőjében a bajnoki pontokat hozó ötödik helyen értünk célba.

DSC_0136Tájékozódási futásban a városi rövidtávú (sprint) versenyek mellett a terepen, különféle távon küzdhettek meg egymással a helyezésekért. Ezen belül mely versenytávot kedvelitek a legjobban?

Viktória: – Igazság szerint, rövidtávon jobb vagyok, én mégis a középtávot szeretem a legjobban. A városi futás helyett én inkább az erdőben imádok tájékozódva futni.

Fruzsina: – Szerintem minden versenyforma érdekes. Én mindegyiket szeretem. Mégis, talán legértékesebb számomra a normáltávú verseny. Itt sokat lehet futni, miközben bizony oda kell figyelni a tájékozódásra is. Nagyon szép és érdekes sportág ez, szeretném még nagyon sokáig folytatni és remélem később itt még nagyobb sikereket is elérhetek.

Mi fogott meg legjobban benneteket a sportágban, a futás vagy inkább az ismeretlen terepen való „iránytűvel” való eligazodás?

Viktória: – Nekem az tetszik leginkább ebben a sportágban, hogy minden verseny, de még az edzések is mindig új kihívásokat és élményeket rejtenek. Szeretek jól futni és egyben hibamentesen tájékozódni az ismeretlen terepen. Célom, hogy ezt a kettőt együtt egyre jobban csináljam. A jövőben is szeretném élvezni a tájfutóversenyek által nyújtott izgalmakat, ezáltal minél eredményesebben szerepelni, hogy később az ifjúsági vagy felnőtt koromban elérjem a válogatottsági szintet.

DSC_0144Fruzsina– A futásért a testvéremmel együtt igazán rajongunk, ezért mindketten gyakran ott vagyunk a mezei futóversenyeken is. A futás, legyen az mezei, vagy tájékozódási futás, az egyik legszeretettebb hobbink. Engem a sportágban az fogott meg leginkább, hogy a futás során a tájékozódási képesség rendkívül fontos, hisz pár pillanat alatt a tájoló szakszerű használata mellett nekem kell egyedül az erdőben az ismeretlen terepen eldöntenem a futás irányát.

A sportolás mellett hogy megy a tanulás?

Viktória: – A suliban nagyon szeretem az órákat és a tanárok is nagyon kedvesek. Kitűnő tanuló vagyok. A futás mellett hobbim a rajzolás. A tájfutásban két példaképen is van, Goldmann Júlia és Fehérvári Dániel, ők mindketten élsportolók, a válogatott keret tagjai és a klubtársaim. Ez a sport az életem részéve vált. Szerintem a tájfutás a világ legjobb sportja!

Fruzsina: Mindketten a Beszterce telepi iskolába járunk. Ez egy remek suli. A sport, a futás mellett nekem is hobbim a rajzolás, ha majd nagyobb leszek, ezzel is szeretnék komolyabban foglalkozni. Nagyon örülök, hogy tájfutó lehetek és ezt a sportágat másoknak is ajánlom.

Forrás: Cz.Zentai József

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

