“A futással könnyen tudok azonosulni”


ATLÉTIKA – Beszélgetés a pásztói származású hosszútávfutóval, Zólyomi Kingával

Az utóbbi időben egyre több alkalommal olvashatunk a pásztói születésű Zólyomi Kinga sikereiről. Arról eddig vajmi keveset tudtunk, valójában kit is takar az egyre sikeresebb hosszútávfutó, ezért a napokban megkerestük őt, hogy megyénk sportkedvelői is többet tudjanak meg róla. Bár a fővárosban van a családi otthonuk, mégis, ha nincs versenyen, hétvégeken rendszerint édesanyjához, anyósához, nagymamájához, szülővárosába, Pásztóra utazik. A sport területén idei dédelgetett nagy álma, hogy nevezését befogadják a New-yorki maratoni futóversenyre.

Zólyomi Kinga tavaly ott volt a Palotási- tófutáson is

Zólyomi Kinga

– Elöljáróban, szeretnénk tőled megtudni, hogy fővárosinak vagy pásztóinak tartod magad?

  • A fővárosban lakunk, de családom minden tagja Pásztón él, így gyakran járok haza. Ha sportversenyre megyek és van rá lehetőség, nevezéskor mindig megjelölöm szülővárosom nevét. Talán a legjobb válasz a kérdésre, hogy pásztói születésű, újpalotai lakos vagyok.

– Mikor és hol kezdődött a sportolói pályafutásod?

  • Hát, ez egy igen érdekes kérdés. Természetesen én is, mint sok más gyermek, már az általános iskolában megkedveltem a testedzést, miközben a sulin kívül Pásztón kapcsolatba kerültem a karate sportággal, melyet öt évig műveltem.
    Aztán a jó hosszú kihagyás következett és csak öt éve, hogy megbarátkoztam a futással, amikor is családom születésnapi ajándékként benevezett engem a fővárosban lebonyolított NIKE félmaratonra.

– Nem volt ez akkor még túl nagy feladat a számodra?

  • A rajt előtt el sem tudtam képzelni, hogy majd teljesíteni tudom a több mint 21 km-es távot, de számomra is meglepetés volt, hogy ilyen könnyedén, 2 óra alatt lefutom a félmaratont. Akkor jöttem rá, a futás mennyire jó dolog! Szép lassan elkezdtem az utcai, hegyi, és terepfutóversenyekre járni.

– Na és a pályaversenyzés?

  • Az atlétikai pályaversenyzés nem az én világon, nem is próbáltam meg ilyen típusú megmérettetésen részt venni. Mint említettem, hozzám legközelebb a hosszú távú utcai, hegyi, illetve terepfutóversenyek, így a félmaratoni, a maratoni távú versenyek állnak.

– Fél évtized során mely futóteljesítményedet emelnéd ki a sok közül?

  • Az elmúlt évben a pozsonyi maratonon 3 óra 20 percet futottam, ez a legjobb maratoni időm. Mindezek mellett szintén tavaly, Magyarország 2015. évi maratoni futóbajnokságán csapatban (Csömör sport) bronzérmesek lettünk. A sok verseny közül a késő őszön lebonyolított Balaton maratont (2 nap során, 3 távból tevődik össze a 42 km-es táv) is kiemelném, ahol 3;04:24 órát futottam, miközben csak 3 másodperccel(!) maradtam le az első helyről. Itt a félmaratoni szakaszon sikerült megjavítanom korábbi egyéni csúcsomat. (1 óra 33 perc). A céges váltófutóversenyek rendszeres részvevője vagyok. 2015-ben a Braun leánycsapattal – közte Fehér Enikővel -, maratoni és félmaratoni küzdelemben az első helyen végeztünk.
    Enikőre, egyébként mint példaképre tekintek fel! Amikor Pásztóra megyek rendszerint edzünk egyet a Mátrában, ő Gyöngyösön lakik és még 50 éven túl is, nagyon jó formában van.
    Ezen kívül még több érdekes futórendezvényen vettem részt, ilyen volt Budapesten a Naplás-tónál lebonyolított 5×2 km-es speciális résztávos verseny, de nyáron egy 127 km-es távot a maga 40 fokos hőségével kísérve váltócsapatban sikeresen körbefutottuk a Fertő -tavat, ahol végül a második helyen végeztünk. Szlovéniában is indultam egy hegyifutó világkupa futamon. Szóval az utóbbi időben nagyon sok jó és emlékezetes futóversenyen vettem részt.

– Nem említetted, hogy rendszeres részvevője vagy az évente több mint húsz futamból álló Futapest országos futóverseny sorozatnak. Itt milyen eredménnyel zártad az évet?

  • Két évvel ezt megelőzően én nyertem hosszútávon ezt az országos versenysorozatot, tavaly pedig a felnőtt nő 30-39 éves korosztályban a második lettem.

– A sikeres szereplés egyik feltétele a rendszeres edzés, a tervszerű felkészülés. Heti viszonylatban te mennyi edzésmunkával tudtad elérni eddigi eredményeidet?

  • Én hetente négyszer futok, és ezen felül kétszer járok jógára, ami szintén testi lelki feltöltődést okoz és olyan energiákat szabadít fel bennem, hogy nagyon aktív életet tudok élni nap, mint nap. A téli alapozások idején ezt néhány napos Kárpátokban való síeléssel egészítem ki, miközben a munkahelyemre való bejárást is, ha csak tehetem, kerékpárral teszem meg.

– Vannak futótársaid, vagy nálad is igaz a „hosszútávfutó magányossága”?

  • Sokszor a munkahelyemen fellépő időbeosztásom miatt egyedül futok, de azért szeretek másokkal is edzeni, főleg ha a 2-3 óra vagy 20 km-nél nagyobb táv szerepel a napi edzéstervben.

– Jelenleg mely sportegyesületnek vagy a tagja?

  • Atlétaként a Csömöri Sport Kft-nél vagyok leigazolva.
Öt év részleges serleg gyűjteménye

Öt év serleggyűjteményei minden valószínűség idén újabb ereklyékkel fog kibővülni

– Az idei évben milyen fontosabb célt tűztél ki magad elé?

  • Elsősorban a félmaratoni eredményemet szeretném megjavítani. A cél 1 óra 30-31 perc, ezt a pozsonyi versenyen tűztem ki célul magam elé. Idén a nagy fővárosi tömegfutóversenyen, a Vivicitán is részt veszek, itt a Pető intézet futókövete leszek, ezáltal megpróbálom a futást jótékony célra fordítani, de az igazi nagy álmom a New-yorki maratonin való részvétel lenne. Csak hát Amerikában, amint kiírják a versenyt, már szinte le is zárják a nevezést. Ezen a rendezvényen a futók olyan gyorsan betöltik az induló létszámot, hogy nagyon nehéz időben elkapni a nevezési lehetőséget, miközben én az előírt időszinteket már korábban, igazoltan is­ teljesítettem.

– Téged valójában mi fogott meg a futásban?

  • Időközben nálam ez a mozgás már életforma lett, amivel könnyen tudok azonosulni, illetve mindenhol tudok futni, jó állóképességet eredményez és itt megismerhetek sok hasonló gondolkodású embert. Öt éve, hogy itt a futók táborában megragadtam. Nem bántam meg. Szeretem a hosszútávfutást.

– Szenior korú futóként a negyedik X felé haladva még most is nagyon jól tartod a versenysúlyod. Miként tudod ezt elérni ?

  • Egyszerűen csak ügyelek rá. Egyébként a szénhidrát raktáraimat is mindig otthon (Pásztón) sikerül feltöltenem, imádom az anyukám sajtos pogácsáját és anyósom világbajnok non plusz ultra sütijét. Bár én is nagyon szeretek főzni, egyik gyerekem se eszik menza kaját, minden nap főtt ételt készítek nekik, de a sütiket azért a nagymamákra hagyom.

– Nem ejtettünk még szót a családodról. Róluk mit tudhatunk meg?

  • Egy 14 éves (lány-fiú) ikergyermekem van. A fiam atlétikára jár és nagyon büszke volt (én is), amikor a Mikulás futást megnyerte. Tavaly, már kétszer is rajthoz állt a Futapest rendezvényén. A kislány evez és a bocsával ismerkedik. A férjem, aki szintén pásztói, a salgótarjáni kórházban orvosként dolgozik. Jómagam a polgári életben a kistarcsai BBraun cégnél dolgozom, ahol vesedialízissel foglalkozunk.

Forrás: Cz. Zentai József


NÉVJEGY

Zólyomi Kinga

Született: Pásztó, 1976.09.03.

Munkahely/Tevékenység: BBraun vesedialízis.

Sportegyesület: Csömöri Sport Kft.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

