“Kijutni az olimpiára és ott világcsúcsot elérni”


ÚSZÁS – Fiatal tehetségek nyomában (6.): Nagy Réka

Egy a megyénkben, Zagyvapálfalván született úszónak, Kiss (Klein) Gézának hajdanán már volt szerencséje több olimpián is részt venni, s ott arany, ezüst, bronz érmet szerezni. Egy évszázad múltával mi most ráleltünk a sportos szülői múlttal rendelkező újabb nógrádi úszótehetségre, a Kállón élő, jelenleg BVSC-ben versenyző 13 éves Nagy Rékára, aki eddig 18 magyar bajnoki címet gyűjtött be és 13 alkalommal volt korosztályos csúcstartó. Távlati célként, maga elé az olimpiai részvételt tűzte ki.

Az első válogatottságának az éremtermése

Az első válogatottbeli szerepelése hat érmet hozott számára

A kislány márciusban a DIGI Sport televízió által elindított A Nap Hőse szavazás heti sorozat győztese lett, majd egy tablet elnyerése mellett A Hónap Hőse címet is kiérdemelte. Egyre jobb eredményeit hivatalos honlapján bárki követheti.

Réka, a te életedben mikor és miként kapcsolódott be az úszás?

– Már óvodás koromban elvittek a szüleim Bagra, amolyan csoportos ovis úszásra, majd később Aszódon találkoztunk a hatvani úszókkal. Akkoriban a Lator SE úszói ide jártak edzeni. Itt vették fel szüleim a kapcsolatot Garádi Géza edzővel és én ezt követően heti két alkalommal már ide jártam edzésre. Megszerettem az úszást, miközben jött az általános iskola. Tanulmányaimat Kállóról bejárva Aszódon, a Csengey Gusztáv Általános Iskolában kezdtem el, ma pedig már az Evangélikus Petőfi Sándor Gimnáziumban folytatom. (Ma is itt tanul, szeptembertől kezdi el a nyolcadik tanévét, eddig minden évben kitűnő tanulmányi eredményt ért el.) Hatvanban nem voltak megfelelő körülmények a fejlődésemhez, így más egyesület után néztünk. Salgótarján helyett, végül a számunkra könnyebb, rövidebb távolságra és a jobb megközelítési lehetőséget biztosító fővárosi BVSC egyesületéhez 2011 őszén kerültem. Itt, ebben a nagy múltú fővárosi egyesületben jelenleg Lakatos Roland edző kezei alatt készülök fel a versenyekre.

Mely versenyszámokban „úszol” legszívesebben?

– Kezdetben a pillangóúszást kedveltem, majd amikor a BVSC-hez kerültem, talán azért is, mert az edzőm mellúszó volt, nekem ebben a versenyformában jobban jöttek az eredmények, így erre hangolódtam rá. Ma már mellúszónak tartom magam, miközben megkedveltem a vegyest is, ahol szintén vannak jobb eredményeim.

Röviden, miként tudnád összegezni az eddig elért eredményeidet?

– Eddig 11 korosztályos országos egyéni bajnoki címet szereztem, amely a továbbiakban még 7 váltócsapatbajnoki címmel is kibővült. Ezeket az eredményeket 50 méteres, illetve 25 méteres uszodában értem el. Szívesen emlékszem vissza a kezdeti kecskeméti delfin országos úszóbajnokságon elért bajnoki címemre (2012.), de ettől nagyobb rangot jelentett legutóbb a 400 méter vegyesen elért elsőségem. Idén áprilisban a felnőttek győri országos úszóbajnokságán két egyéni versenyszámban, a 200 méteres mell (2:35,64) és a 200 méteres vegyesúszásban (2:22,56) is döntőbe tudtam kerülni, ahol egyaránt az 5. helyen végeztem.
A 4×100 méteres váltóban Kardos Viktóriával, Fodor Flórával és Böszörményi Bettinával együtt, életemben először a felnőttek dobogójára is felléphettem, mivel csapatunk bronzérmes lett.

Nagy Réka 1

Nagy Réka mellúszásban a hazai országos rekordok rangsorában Kovács Ágnes mögött már a harmadik helyre jött el. (Fotó: MÚSZ)

Volt már alkalmad a címeres mezt is magadra ölteni?

– Igen. Májusban a Tüske csarnokban a négy nemzet részvételével lebonyolított Olimpiai Reménység Versenyén, a végül pontversenyben is győztes magyar csapatban, utánpótlás válogatottként én is helyt kaptam.
Itt a 4×200 méteres gyorsváltóban a győztes csapat tagja voltam, miközben a 400 méteres női vegyes úszásban 5:01,24 perces idővel aranyérmes lettem. Mindezek mellett a 100 méteres mellúszásban második, 200 méterem pedig a harmadik helyen értem célba.
Itt szeretném megemlíteni, hogy a Nógrád megyei úszók közül a salgótarjáni Muzsnay Zsófival tartom a kapcsolatot, aki ezen a viadalon szintén helyet kapott a magyar válogatottban. Igaz, most már ő is megyén kívüli egyesületet, az egrieket képviselte. A 4×100 méteres gyorsváltóban egy csapatban képviseltünk hazánk színeit. Zsófit, aki harmadik váltótagként a legjobb részidőt teljesítette, záró emberként én váltottam és hoztam be csapatunkat az ezüstérmes helyre.

Külföld?

– Túl vagyok az első külföldi szereplésen. Nem is oly régen Oroszországban, Szentpétervárott a Jövő Bajnokai válogatottal voltam kint, melynek végén részt vettünk egy versenyen, ahol több érmes helyezést szereztem.

Mit mondanál el a téged állandóan szorongató ellenfeleidről?

– Én, nagyon szeretem őket. Csak azt tudom mondani róluk, hogy ők a vízben ellenfelek, a parton pedig barátok. Ők is fejlődnek, van amikor jobbak nálam.

Nagy Réka 2

Nagy Réka (Fotó: MÚSZ)

Ki a példaképed?

– Hosszú Katinka.

A sportban és bár még odébb van a felnőtt korban milyen jövőt tervezel magadnak?

– Az úszás területén felnőtt korban szeretnék kijutni az olimpiára és ott világcsúcsot elérni. A magánéletben még nincs komolyabb tervem, jelenleg a diatetikusok munkaterülete érdekel, viszont a kedvenc tantárgyaim között ott szerepel a földrajz is.

A kállói sportos Nagy család 1

A kállói sportos Nagy család

Június végén rendezték meg a fővárosi Tüske csarnokban az országos úszó diákolimpia döntőjét. Itt milyen eredményt értél el?

– A 100 méter mellúszásban egyéni csúcsot elérve (1:13.36), és a 200 méter vegyesen (2:23.24) diákolimpiai bajnoki címet szereztem.

A tanévnek vége, eljött a nyári vakáció ideje, ezt követően most lesz egy kis lazítás a sportban is?

– Á…, dehogy. A heti kilenc edzésem így is megmarad. Július közepén a serdülő ob-n, a végén pedig a gyermek ob-n állok rajtkőre.

Egyébként már most elkezdem a felkészülést a jövő évi, Magyarországon megrendezésre kerülő Európai Ifjúsági Olimpiai Fesztiválra. Ha ide sikerülne kvalifikálnom magam, akkor a két erős versenyszámban, a 400 méter vegyesen, illetve a 200 méteres mellúszásban szeretnék országos csúcsot teljesítve a dobogón végezni.

Forrás: Czimer Z. József

1 hozzászólás

  1. Teodóra Nagy

    Példás szorgalom, akarat és céltudatosság van ebben az ifjú Hölgyben, és nem utolsó sorban szerény is! Kívánom, hogy álmai megvalósuljanak és elszántsága, szorgalma mindvégig kitartson! Ehhez jó egészséget kívánok!!!

Vélemény, hozzászólás?

