Tina válogatottként bejárta fél Európát


KARATE – Fiatal tehetségek nyomában: Váradi Valentina karatéka

Sorozatunkban ezúttal a feketeöves Váradi Valentinával, a Pásztói Shotokan Karate Klub fiatal válogatott kerettag karatézójával ismerkedhetünk meg, aki eddigi hétéves sportpályafutása során fél Európát bejárva, már kilencszer nyert kontinensbajnokságot, miközben az elmúlt évben a lengyelországi JKA világbajnokságon junior női katában, a háromfős magyar csapat tagjaként a negyedik helyen végzett.

Csécsei otthonukban, szobájának egyik fala szinte már roskadozik az érmektől, de hamarosan a serlegeinek is helyet adó vitrin mellé újat kell vásárolni, mert bizony már az is megtelik. Se szeri, se száma, azoknak az elismeréseknek, melyet a sport és tanulmányai során kiérdemelt. Legutóbb augusztus 20-án, Pásztón a múzeumban tartott önkormányzati ünnepségen Pásztó Város Sportjáért díjat vehette át.

Váradi Valentina  vitrinje hamarosan megtelik

Váradi Valentina vitrinje hamarosan megtelik a serlegekkel

Honnan jött az ötlet, hogy éppen egy küzdősporttal ismerkedjél meg?

-A nővérem Bujákra járt focizni, amikor az egyik edzése során megtekintettem egy karate bemutatót, de az akkor még nem nyerte el a tetszésemet, így szüleim elvittek Pásztóra a Miami Sporttánc Egyesülethez, ahol annak megszűnésig jártam versenytánc foglalkozásokra. Ekkortájt sokan jártak be Csécséről, Pásztóra karate edzésre. Egy alkalommal velük tartottam, aztán másodjára már szerelem lett a sportágból. Karatéka lettem. Elmondanám, hogy általános iskolás koromban más sportági versenyeken, így tájfutásban is indultam, később pedig a Mikszáth Líceumban röplabdáztam, miközben az atlétika ügyességi számaiban is eredményesen tudtam képviselni iskolám színeit a különböző szintű versenyeken.

Tizenegy évesen, 2009-ben a pásztói Lőrik Csaba kezei alatt kezdtél komolyabban foglalkozni a sportággal, miközben a következő évben már a magyar korosztályos válogatott keret tagjai között találjuk a neved. Mely versenyen húztad először magadra a címeres mezt?

-2010 májusában dobtak be a mélyvízbe. Csehország fővárosában, Prágában a JKA korosztályos Európa-bajnokságon újoncként lettem csapat kumitében aranyérmes, illetve katában bronzérmes. Egyéniben (kata) az 5. helyen zártam. A következő években egyre magasabbra szinte kerültem. 2011 áprilisában Hollandiában az Eb-n, egyéniben megszereztem az első dobogós helyezésemet, harmadik lettem kumite versenyszámban. Ez akkor még további két csapat bronzéremmel bővült ki. Májusban az Ippon Shobu magyar bajnokságon, melyet Pakson bonyolítottak le, először állhattam fel eredményhirdetéskor a dobogó legmagasabb fokára. Év végén, illetve a következő év elején elnyertem a Magyar Köztársaság Jó Tanuló-Jó Sportolója címet is.

Továbbiakban az eltelt fél évtized eredményeit röviden, miként tudnád összegezni?

-Jó néhány európai országban, így Belgium, Csehország, Franciaország, Hollandia, Szerbia, Portugália, Svájc, Lengyelország, Anglia és Írország versenyeztem, ahol rendszerint a kontinensbajnokságot és a világbajnokságot bonyolítottak le.

Eddig 9 alkalommal szereztem Európa-bajnoki címet, tavaly a lengyelországi vb-n csapatban a 4. helyezést értük el. Többszörös országos és magyar bajnoki címmel rendelkezem, 7-szer nyertem meg az országos diákolimpia küzdelmét.

Eddig 111 alkalommal sikerült eredményhirdetéskor a dobogó valamelyik fokára felállnom. A versenyzés mellett éppen egy hónapja tettem le 2. Danra a sikeres vizsgámat.

2014-ben Crawley-Anglia csapat katában a dobogó legfelső fokára állhatott fel

2014-ben Angliában, az ESKA Eb-n a magyar junior lányok csapata aranyérmes lett (a legfelső dobogón a kép jobb szélén Váradi Valentina)

Mely versenyedre emlékszel vissza a legszívesebben?

-Talán az elsőre, hisz ez a későbbiek folyamán nagyon meghatározó lett számomra. A pásztói sporttánc befejezése után alig néhány hét sportági ismerekedés, edzés után, én is részt vettem a Palóc Karate Szövetség háziversenyén, ahol engem választottak meg a rendezvényen a legjobb teljesítményt elért versenyzőnek. Ekkor kaptam meg életem első kis serlegét. Ez akkor nagyon megfogott. Azóta meg csak sodródom az árral!

JKA karatéban két versenyforma, a kata és kumite létezik. Te melyik versenyszámot kedveled jobban?

-Én amolyan kakukktojás vagyok, mert általában most még mindkettő versenyszámban indulok, viszont egy nagyobb eredmény elérése céljából, mondjuk egyéni világbajnokság, már csak egy versenyszámban tud egy versenyző kiemelkedő teljesítményt elérni.

Nekem a kumite a kedvenc versenyszámom. Itt mutathatja meg igazán az ember a fizikai és a szellemi tudását. Ennek ellenére főként a magyar válogatottban rendszerint visszahívnak és betesznek a kata, a formagyakorlat bemutatását nyújtó versenyszámokban, ahol az Eb-ken másik két társammal, Swarcz Kittivel és Toró Rékával rendszerint nagyon jó eredményeket érünk el. A katában egyébként 26 féle versenygyakorlat van. Ezek közül szőnyegre lépéskor közli a vezetőbíró, mely gyakorlatot kell bemutatnunk. Itt nagyon fontos az irány, állás, védés, ütés, fejtartás, és az, hogy kell „kiáézni” (ordítani), kiengedni magunkból a levegőt. Ebben a versenyformában minden nagyon le van szabályozva, ellentétben a kumitével, ahol már jóval szabadabb a küzdési forma.

Pásztói egyesületi edződ mellett ki készít fel a válogatottbeli szerepléseidre?

-A nemzetközi megmérettetéseken katában Swarcz Péter szövetségi kapitány, kumitében pedig Bali Ervin irányítja a munkámat.

Heti hány edzéssel készülsz fel a versenyekre?

-Pásztón eddig heti három edzésen vettem részt, de attól függően, hogy milyen fontos versenyre készültünk fel, egy héten akár hatszor is fel kellett utaznom Pestre, keretedzésre. A pásztói érettségimet (az évzárón ő vehette át a Mikszáth Sportjáért díjat) követően a helyzet még jobban át fog tevődni a főváros irányába, ugyanis szeptembertől a felsőfokú egyetemi tanulmányaimat is Pesten kívánom elkezdeni.

Mi leszel, ha nagy leszel?

– Gazdasági nyomozó szeretnék lenni, ezért is jelentkeztem a Nemzeti Közszolgálati Egyetemre.

Legközelebbi fontosabb versenyed?

A nyári edzőtáborok után a most következő napok, hónapok alapozó edzésein a novemberi görögországi Eb-re készülök fel.

Család, barát?

-Nem érhettem volna el az ilyen szintű eredményeimet, szüleim jelentős anyagi támogatása nélkül. Köszönöm nekik! Három éve Fekete Gergely személyében van fiú barátom is, jól kijövünk egymással.

A szülei  anyagi támogatása nélkül nem tudott volna ilyen nemzetközi szintű eredményeket elérni

Tina sportsikereihez bizony szükséges volt a szülők jelentős anyagi támogatására is

A napokban újabb sportelismerésben részesültél. Hallhatnánk erről bővebben is?

-Igen. Augusztus 20-án, Szent István napján a Pásztói Múzeumban tartott ünnepi rendezvényen én is átvehettem a Pásztó Város Sportjáért díjat, ami most odakerült az eddig legféltettebben őrzött sportereklyéim közé, a Japánból névre szóló a fekete övemmel együtt rizspapíron megküldött nagyméretű diplomám (ezt sötét helyen kell tartani) mellé.


Váradi Valentina eddigi dicsőséglistája:

2007-2013. között 7 alkalommal vehette át a Gyermekeink Jelene-Településünk Jövője          Alapítvány, Csécse Jó tanuló-Jó sportoló díjat.

2008-2013. Nógrád megye Jó tanuló –Jó sportolója hatszor kapta meg

2011-ben Magyarország Jó tanuló-Jó sportolója lett.

2010-2011, 2014 Csécse Községért díjat 3 alkalommal kapta meg.

2016 július hónapban a Mikszáth Sportjáért (Mikszáth Líceum) illetve augusztus 20-án Pásztó Város Sportjáért díjban részesült.


Kiemelkedőbb nemzetközi sporteredményei:

2010.05 JKA korosztályos eb, Csehország-Prága: -csapat kumite 1., csapat kata 3., egyéni kata 5.helyezés

  1. 04. JKA eb, Hollandia-Beek : -kumite egyéni, valamint csapat kata és csapat kumite 3. helyezés

2012.04. JKA eb, Franciaország-Párizs: -csapat kumite bronzérem

  1. 10.ESKA eb Portugália-Povoa de Varzim:- junior csapat kata aranyérem, junior csapat kumite 5. hely, felnőtt kata csapat 7. hely
  2. 04. JKA eb, Szerbia-Krusevac:- csapat kata ezüstérem, csapat kumite 4. hely

2014.04. JKA eb, Belgium-Kortrijk: -csapat kata eb aranyérem, kata egyéni 8. hely

  1. 11. ESKA eb, Svájc-Zürich: -junior csapat kata, junior csapat kumite aranyérem kumite egyéni 9. hely

2015.03. JKA eb, Csehország-Prága:-junior csapat kata aranyérem

2015 09. WSKA Világbajnokság, Lengyelország -Belsko Biala:- junior csapat 4. hely

  1. 11. ESKA eb, Anglia-Crawley: -junior csapat kumite aranyérem, kata csapat ezüstérem, felnőtt kata csapat 5. hely
  2. 04. ESKA eb, Irország-Dublin: -junior csapat és   kumite csapat aranyérem

Összeállította: Cz.Z.J.

 

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

