Egy évtizede az élmezőnyben


MOTOKROSSZ – Beszélgetés a királykategória győztes Pál Markóval

A válogatott kerettagságot is megjárt „Dombok királya” cím védője, a Szurdokpüspökiben élő Hugyecz Erik mellett vannak még más nógrádi motokrossz versenyzők is, akik egyre jobb eredményeket mutatnak fel a sportágban. Az egyik ilyen a Karancskesziben élő, 23 éves Pál Markó, aki jelenleg a Pécsi Tudományegyetem Testnevelés és Sporttudományi Intézet hallgatója, a „szabadúszó licences” versenyző a balassagyarmati Bestmoto csapat tagja.

 Hány éves voltál, amikor először ülhettél egy motor nyergébe?

  • Édesapám, aki hobbiból motorozott, ötéves koromban ültetett fel először egy motorkerékpár nyergébe, melyet otthon épített ki egy 50 cm3-es Suzuki robogóból. Sokat gyakoroltam, és amikor 2005-ben tudomást szereztünk arról, hogy Balassagyarmaton lesz egy motokrossz verseny, beneveztünk. Ekkor 10 éves voltam. Itt már egy Honda CR 80 krosszmotorral vágtam neki a pályának, ahol végül a harmadik helyen végeztem.

A következő évben a sportágban jegyzett Kelet-kupa regionális versenysorozat indulói között találtuk a neved. Itt hogyan teljesítettél?

  • Már az első „futamot” megnyertem, melyet több is követett, így hamarosan ott találtam magam a Magyar Köztársaság Nemzeti Bajnokság küzdelmében, ahol már az első megmérettetéskor bajnoki pontot tudtam szerezni. 2007-ben sok versenyen vettem részt. Közülük a visontai, és a szolnoki futamon ezüstérmes helyen végeztem. Szlovákia közelsége révén, na és az ottani rangosabb mezőny miatt a korosztályos szlovák bajnokságon kategóriámban a 4. lettem, a losonci Magyar-Szlovák kupát pedig a 6. helyen abszolváltam.

Sikeres volt a folytatás is?

  • Igen, mert 2009–ben a juniorok között a Suzuki Hollós Újpest csapat tagjaként a MX85 kategória magyar bajnoka lettem. A Közép-Európa kupa versenysorozatán a 4., két Európa bajnoki futamon pedig 22., illetve a 24. helyen végeztem, miközben a szlovák bajnokság eredményhirdetésén is felállhattam a dobogó harmadik fokára.

Remek eredmények ellenére a 2010-es versenyévad komoly változást hozott a számodra.

  • Az MX85 bajnoki címét követően kategóriát váltottam (MX2) és egy új egyesületben, a MX Maximum Energy Team csapatában vágtam neki, új célok kitűzése mellett a versenyévadnak
kiugro-evet-zart-2016-ban-pal-marko

Pál Markó 2016-ban kiugró versenyévet zárt

Mi volt a célkitűzés?

  • A Magyar Köztársaság Nemzetközi Motokrossz Bajnokság és a Szlovák Motokrossz Bajnokságon való eredményes szereplés. A magyar felnőtt bajnokságot végül 16 évesen a 7. helyen zártam. A következő év még jobbra sikeredett. A Magyar Köztársaság Nemzetközi Utánpótlás Bajnokságán az UMX2 kategóriában újabb magyar bajnoki címet szereztem és a felnőtt bajnokságon az MX2-ben a 4. helyen zártam. Ezt követően már egyre rangosabb külföldi versenyeken is rajthoz álltam. A cseh és szlovák bajnoki futamokon való részvételem 2012-ben Szlovákiában a juniorok között a remek második helyezést hozta számomra. Sportágunkban amúgy nem ritka a kategória, a motortípus, illetve az egyesület, a csapatváltás, így 2014-ben újfent én is váltottam. Átültem egy KTM 250 SXF nyergébe, de az év első felében egy komoly sérülés hátráltatta a felkészülésemet ezzel együtt a versenyzésemet is. A következő 2015-ös évben is váltásra kényszerültem. Átmentem a királykategóriát jelentő MX1- be, ahol már egy Suzuki RM-Z 450 nyergében száguldoztam, elsősorban a magyar, illetve szlovák bajnoksági futamokon vettem részt, de rendszeresen rajtrácsra álltam több rangos kupaversenyen. Ez utóbbi küzdelmek során igen eredményes voltam. Catajban, Lovcican, Rimaszombaton az első, Liskovan pedig a második helyen értem célba. A hazai bajnokságon MX1 -ben az ötödik, MX1. II. osztályú kategóriában pedig a második helyezést szereztem meg.

Az elmúlt év sporteredményeit röviden miként összegeznéd?

  • A tavalyi évem legfőképpen szlovák, illetve cseh bajnoki futamokon való szerepeléssel telt el.
    Szlovákiában a keleti és a nyugati régió sorozatában is az előkelő második helyen végeztem. Északi szomszédunkban az MX1 kategóriában a 13 futam során elért eredményeim alapján a királykategória profi kupa győztese lettem. Örülök a nemzetközi sikernek, már csak azért is, mert a szlovák bajnokság erősebb mezőnyt takar, mint a hasonló hazai!
    Ezúton is szeretném megköszönni az utóbbi évek támogatását a szüleim mellett a salgótarjáni Csarnai Racing SE-nek (2011-ig volt az egyesület tagja), az MX Maximum Energy Team-nek, a Bestmoto cég tulajdonosainak, Király Titusznak, Sárkány Dezsőnek, és nem utolsó sorban a Dunlop Slovakia-nak.

Milyen tervekkel vágsz neki a 2017-es versenyszezonnak?

  • Idén is maradok az MX1-ben, ha az előzetes tárgyalásaink bejönnek, akkor motort is váltok, mégpedig egy 2017-es yz 450r típusú Yamahára, mivel a Bestmoto a napokban hivatalosan is megkapta a Yamaha importőri címét!
    A nemzetközi licenchez egyébként nem szükséges egyesületi tagsággal rendelkezni, így én minden valószínűség 2017-ben szabadúszóként (49-es rajtszám) fogok a szlovák, a cseh, és talán a magyar bajnokságok futamain rajthoz állni. Még sok mindent kell támogatóimmal egyeztetni ahhoz, hogy március végére kialakuljon a saját versenynaptáram, de remélem ezt az évet is eredményesen tudom majd végigkrosszozni.

Forrás: Cz.Zentai József

 

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

